Do publikowania zdjęć swoich dzieci nago lub w bieliźnie przyznaje się co czwarty rodzic dziecka do 10. roku życia. Każdego dnia w Internecie pojawiają się tysiące zdjęć dzieci. Wszystkie są wyjątkowe, bo dokumentują pierwszą kąpiel, pierwsze wakacje na plaży albo śmieszną minę dziecka. Publikujący je rodzice zazwyczaj nie zastanawiają się, ani do kogo mogą trafić te zdjęcia, ani co będzie się z nimi później działo.

„Pomyśl, zanim wrzucisz” to nowa kampania społeczna Fundacji Dzieci Niczyje. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem bezrefleksyjnego publikowania zdjęć dzieci oraz zagadnienie ochrony prywatności dzieci w Internecie. Kampania potrwa do końca września. – Chcemy zwrócić uwagę rodziców na kwestię ich odpowiedzialności za prywatność dzieci – mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje. – Zdarza się, że umieszczając zdjęcie w Internecie tracimy nad nim kontrolę. Próby jego usunięcia skazane są na niepowodzenie, bo każde zdjęcie, które spotkało się z zainteresowaniem internautów, zostaje natychmiast powielone, jest poddawane przeróbkom, może stać się motywem złośliwych memów – dodaje Wojtasik.

Materiały kampanii zostały przygotowane właśnie na wzór popularnych w sieci memów. Zdjęcia dzieci, pozornie niewinne, zostały opatrzone opisem „Znajdziesz mnie w sieci” czy „Ściągnij nas do siebie”, co ma zwrócić uwagę na niczym nieograniczony dostęp do zdjęć dzieci w Internecie. Pod wizerunkiem dziecka znajduje się pytanie „Czy wiesz, co inni mogą zrobić ze zdjęciem Twojego dziecka umieszczonym w Internecie?”. Na wszystkich materiałach znajduje się informacja o projekcie FDN Helpline.org.pl, który służy wsparciem w przypadkach cyberprzemocy wobec dzieci.

Jednym z elementów kampanii jest poradnik dla rodziców „Pomyśl, zanim wrzucisz”, w którym znajdują się informacje na temat ustawień i ochrony prywatności na portalach społecznościowych. Jest on dostępny na stronie www.zanimwrzucisz.fdn.pl. – Nie chcemy zabraniać rodzicom publikowania zdjęć dzieci – wyjaśnia Łukasz Wojtasik. – Ale chcemy, żeby robili to odpowiedzialnie i świadomie, wykorzystując narzędzia, które pozwalają na ochronę prywatności ich dziecka. I żeby zdawali sobie sprawę z konsekwencji własnych działań, zarówno tych bezpośrednich, jak i tych odroczonych, kiedy to bezrefleksyjnie opublikowane zdjęcie zostanie dziecku przypomniane, zazwyczaj w najbardziej niefortunnych okolicznościach. Bo Internet nie zapomina – tłumaczy Wojtasik.

Kampania startuje 15 lipca i będzie trwała do końca września.

Opracowano na podstawie informacji Fundacji Dzieci Niczyje.
Fot. Fundacja Dzieci Niczyje

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *