W Polsce każdego dnia ok. 500 dzieci sięga po swojego pierwszego papierosa. Znaczna większość osób uzależnionych od nikotyny rozpoczęła palenie w wieku 13-15 lat. W związku z tym Stowarzyszenie MANKO prowadzi obecnie kampanię antytytoniową przeznaczoną dla młodzieży gimnazjalnej – „Palenie jest słabe”. Trzeci czwartek listopada obchodzy jest jako Światowy Dzień Rzucania Tytoniu.

Palenie = epidemia

Dane Światowej Organizacji Zdrowia są zatrważające – do końca stulecia z powodu palenia tytoniu na świecie umrze miliard osób, a tylko do 2030 roku nałóg pochłonie 175 mln ludzi. Dziś palenie papierosów jest przyczyną śmierci ponad 5,4 mln osób rocznie, czyli co sześć sekund umiera jedna osoba. 70 proc. palaczy zaczyna palić przed ukończeniem 18. roku życia. Dlatego tak ważna jest profilaktyka wśród najmłodszych. Jak podkreślają organizatorzy kampanii „Palenie jest słabe”, koncerny tytoniowe nieustannie dbają o wizerunek papierosa jako symbolu niezależności, na co niezwykle podatni są młodzi ludzie. W tym wieku nastolatek poszukuje własnej tożsamości, autonomii, sprawdza swoje możliwości i sposoby radzenia sobie z różnymi trudnościami. Najczęściej pierwszym ryzykowanym zachowaniem jest palenie tytoniu.

Kampania „Palenie jest słabe”

W odpowiedzi na ten problem Stowarzyszenie MANKO zorganizowało kampanię „Palenie jest słabe”, kierowaną właśnie do młodzieży gimnazjalnej. W ramach kampanii w pięciu województwach południowej Polski przeprowadzono spotkania edukacyjne, w których wzięli udział przedstawiciele aż 350 gimnazjów. Kampania to także konkurs foto-video przeznaczony dla zespołów gimnazjalistów. Swoje prace zgłosiło niemal 600 grup, które zostały poddane ocenie ponad 40 000 użytkowników fanpage’a kampanii na Facebooku.

W kampanię „Palenie jest słabe” zaangażowały się gwiazdy polskiej muzyki i sportu, dzięki którym udaje się zmienić wizerunek papierosa jako modnego rekwizytu. Spot promocyjny, w którym wzięły udział gwiazdy deklarujące, że palenie jest słabe, obejrzało w serwisie YouTube już kilka tysięcy osób.

Do projektu nadal mogą zgłaszać się szkoły gimnazjalne, które otrzymają od organizatorów bezpłatne materiały. W dniu Światowego Dnia Rzucania Palenia został uruchomiony kolejny element projektu – dostępny na Facebooku quiz, sprawdzający asertywność.

Więcej informacji o kampanii czytajcie tutaj

Opracowano na podstawie informacji www.paleniejestslabe.pl
f
ot. iStock

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *