Menu

Seks, narkotyki, rock’n’roll – jaka jest młodzież XXI wieku?

Seks, narkotyki, rock’n’roll – jaka jest młodzież XXI wieku?

Konsultanci Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży z Fundacji Dzieci Niczyje odbierają tygodniowo blisko 3 tys. połączeń. Problemy zgłaszane przez młodych najczęściej dotyczą relacji rówieśniczych, seksualności, dojrzewania, trudnych emocji i relacji panujących w domu, które niejednokrotnie wiążą się z przemocą fizyczną i psychiczną. Często pojawia się także temat używek. Z jakimi problemami boryka się dzisiejsza młodzież? 

Młodzi ludzie od zawsze poszukiwali nowych doznań i przeżyć, aby uciec przed nudą i odreagować stres. Niedawno głośno było o tzw. neknominations – wyzwaniach rzucanych za pośrednictwem portali społecznościowych, które polegały na motywowaniu innych osób do wypicia dużej ilości alkoholu na raz. Media informowały o kilku śmiertelnych przypadkach będących wynikiem tej „zabawy”. Popularność podobnych gier pokazuje, jak bezmyślnie młodzież podchodzi do niebezpiecznych zachowań. Eksperymentując z lekami i narkotykami lub bawiąc się w erotyczne gry nastolatki szukają nowych wrażeń oraz sprawdzają swoje możliwości fizyczne i psychiczne. Czy jest to oznaka demoralizacji, czy może są to zachowania charakterystyczne dla młodzieńczego wieku?

Aspiracje i wartości

Jakie są dzisiejsze nastolatki? Czy ich aspiracje i wartości różnią się od dążeń ich dorastających w czasach PRL-u rodziców? Obraz polskiej młodzieży XXI wieku pokazuje raport CBOS „Młodzież 2013”. Okazuje się, że dziś - dużo bardziej niż poprzednie pokolenia - młodzi cenią sobie wykształcenie, interesującą pracę i sukces finansowy oraz barwne i ciekawe życie. Najważniejszymi wartościami, które wskazuje niemal połowa badanych, są miłość i przyjaźń oraz szczęśliwe życie rodzinne. Dalej plasuje się udane życie zawodowe - ponad 41 proc. badanych jako cel wyznacza sobie zdobycie ciekawej pracy zgodnej z zainteresowaniami, a 35 proc. aspiruje do osiągnięcia wysokiej pozycji zawodowej. Nastolatki dążą też do satysfakcjonującej sytuacji materialnej (29%) oraz spokojnego życia – bez kłopotów i konfliktów (28%). Mniejszej grupie młodzieży szczególnie zależy na życiu barwnym, pełnym rozrywek, bogatym pod względem towarzyskim (15%) oraz na udanym życiu seksualnym (12%). Wartości młodzieży z jednej strony opierają się na wartościach osobistych i afiliacyjnych (miłość, przyjaźń, życie rodzinne), z drugiej - na pracy, traktowanej jako warunek dostatniego i ciekawego życia oraz źródło osobistej satysfakcji. W badaniach prowadzonych w ciągu ostatnich dwóch dekad nie widać znaczących zmian - jak się okazuje, główne dążenia młodzieży od wielu lat pozostają podobne.

Jeśli nie ma cię na Facebooku - nie istniejesz!

- Każde pokolenie różni się od poprzedniego i następnego – bo każde jest osadzone w konkretnych czasach i w pewien sposób jest z nimi nierozerwalnie połączone. Pokolenie wojenne czy to, które miało okazję przeżyć młodość jeszcze przed 1989 rokiem, przyjmowało zupełnie inną perspektywę niż dzisiejsze nastolatki. – tłumaczy Agata Kozłowska, psycholożka z grupy edukatorów seksualnych Ponton oraz wychowawca w ognisku młodzieżowym. Każde pokolenie ma swoje - adekwatne do czasów, w których żyje - problemy. Dziś, w dobie Internetu, młodzi ludzie większość wolnego czasu spędzają online, dlatego też ich problemy stają się specyficzne. Internet i nowe technologie znacznie zmieniają priorytety młodych osób, które coraz częściej kierują się w życiu tym, co zobaczą na ekranach. Nowe technologie rodzą też nowe problemy, takie jak: cyberprzemoc, stalking, sexting (czyli przesyłanie nagich zdjęć za pomocą telefonów komórkowych i Internetu) czy dostęp do internetowej pornografii. Już sam brak konta na portalu społecznościowym może skutkować wykluczeniem z grona rówieśników. Dlatego dla młodych tak ważne jest ciągłe bycie online. Chcemy czy nie – postęp technologiczny sprawił, że dzisiejsza młodzież dorasta w zupełniej innej rzeczywistości niż jej rodzice. To pokolenie nowych mediów – komputery, telefony komórkowe, tablety i konsole to narzędzia, które nastolatki znają od dziecka. - To, że dzieci od najmłodszych lat mają dostęp do takich technologii sprawia, że ich mózgi uczą się funkcjonować w zupełnie inny sposób. Nastolatki potrzebują dużo większej ilości bodźców, ciężko im się skupić na czymkolwiek – 45 minut lekcji, przeprowadzonej z wykorzystaniem zwykłej tablicy to dla nich wyzwanie, bo przecież obsługując komputer sami decydują o tym, co robią i na czym skupią uwagę. – dodaje A. Kozłowska.

Więcej o zagrożeniach w sieci przeczytasz tutaj.

 Testowanie granic

Zagrożenia czyhające na młodzież w sieci są jednak niczym w porównaniu z tymi, które występują w realnym świecie. Alkohol i narkotyki są dzisiaj bardziej dostępne niż kiedykolwiek. Badania ankietowe dotyczące używania i dostępności narkotyków w szkołach pokazują szokujące wyniki. W ostatnim badaniu fundacji CBOS ponad 90 proc. uczniów deklarowało, że nie ma żadnych problemów ze zdobyciem alkoholu czy papierosów, 40 proc. twierdziło, że ma również łatwy dostęp do leków, a połowa – że nie ma trudności z zakupem marihuany czy haszyszu. Do upicia się przynajmniej raz w ciągu ostatnich 30 dni przyznało się aż 44 proc. młodzieży gimnazjalnej, a 68 proc. potwierdziło, że zna osobę ze swojego otoczenia, która bierze narkotyki.


Skomentuj
powrót na górę
Napisz do nas!
Na pytania naszych Czytelników odpowiada dr med. Bohdan T. Woronowicz.
Wystarczy wypełnić poniższy formularz.

Odpowiedzi będą publikowane anonimowo na stronach portalu.
Przesłane w formularzu dane pozostają do wiadomości Redakcji.
Wyrażam zgodę na publikację w serwisie UZALEŻNIENIE.com.pl